A tanulmánynak az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárában való kutatásra kellene alapozódni, amelyhez bőségesen tudunk kiindulásként neveket és időpontokat adni. Ilyen például a 2016-ban megjelent „Repedések 2 – valami jazz Győrött 1976-2016” összefoglaló és rengeteg összegyűjtött adatot tartalmazó kiadványt, amely az interneten is elérhető.
További adatokat és neveket tartalmaz a „Győr város nem hivatalos közösségei” című internetes gyűjteménykezdemény. A „nem hivatalos közösségek” kifejezésen azokat a ma már civilnek nevezett, régebben inkább underground vagy alternatív kezdeményezéseket értjük, amelyek öntevékeny, nem hivatalos voltuk miatt tevékenységeikkel nem vagy csak ritkán kerülhettek be a 70-80-as évek médiáiba. Esetenként megtűrtek vagy akár tiltottak, de mindenképpen megfigyeltek voltak. Az 1976-ban indult első győri jazzklub, majd az ebből kinövő első független szervezésű nemzetközi jazzkoncert-sorozat (1982-1983) történetében számos epizód volt, amikor „lebuktak” a megfigyelő szervek. Egy kihallgatás sorozat során elhangzott kérdések is egyértelműen mutatták a megfigyelő szervek tisztánlátását.
Nagyon érdekes lenne számunkra, az egykori alakítók számára, de a köz számára is, hogy miként gondolkodtak, mit jelentettek rólunk annak idején? Miért is voltak ezek a többségében ártalmatlan művészet- és közösségalapú tevékenységek érdekesek, netán veszélyesnek tűnőek a szervek számára? Közeledve a rendszerváltáshoz, amikor már tényleges ellenzékinek mondható ügyek is belekeveredtek több helyi földalatti mozgásba (pl. az irodalmiba – Kassák kör – és ennek tartótisztje pár éve kiderült), ugyanakkor egyértelmű lazulás volt érzékelhető a szervek látszólagos hozzáállásában, valójában ez zavar volt, vagy csak egy megfigyelési taktikaváltás?
Olyan kutatót keresünk, akinek van kedve elmélyülni egy ilyen témában és kutakodásban, valamint netán összevetni mindezt az egykori programokkal, történésekkel és az egykori szereplők „oral history”-jával. Utóbbiak filmre rögzítéséhez szívesen adunk értő segítséget, technikai hátteret, azaz a végeredmény akár még egy dokumentumfilm is lehet.
Aktuális anyagi lehetőségeink függvényében – megállapodás alapján – pénzügyileg is támogatni szeretnénk a minél alaposabb kutakodást.
A részletek iránt érdeklődők itt kaphatnak további információt:
Hartyándi Jenő
hartyandi@gmail.com
20/89690-535
További cikkek a rovatban
Deloitte fotópályázat
Innovation Lab 2024 pályázat
Pályázat szabadúszó művészek, művészeti menedzserek, művészeti kollektívák és szervezetek támogatására
Kiállítási pályázat képzőművészek számára
Vásáry Tamás-ösztöndíj pályázat
Európai Vállalkozásfejlesztési Díj
Generali EnterPrize fenntarthatósági pályázat KKV-nak
Pályázat nonprofit szervezetek működésének támogatására
ART-RAVALÓ pályázat művészeti projektben való részvételre
Ifjúsági Garancia Plusz program
A családi házak energetikai korszerűsítésére tervezett új otthonfelújítási program jelenleg látható részletei
Pályázat balatoni szolgálati lakások kialakítására önkormányzatok számára
Visa She’s Next program – pályázat a női vállalkozók támogatására
Művészcsere program Budapesten élő és alkotó kortárs művészek, kutatók és kurátorok számára – pályázat
Pályázat sportfotósok számára
Lakótelepi zöldfelület-gondozási pályázat a Fővárosban
Pályázat webáruházak, internetes kereskedelemmel foglalkozó vállalkozások részére egyedi fejlesztések támogatására
Pályázat műemlék épületek állagmegóvására, helyreállítására és felújítására, valamint műemlékek elválaszthatatlan részét képező képzőművészeti alkotások restaurálásának támogatására
MMA Művészeti ösztöndíj
Bicikli- és rollerpályázat fiataloknak
Munkaerőhiány csökkentését célzó pályázat a szállítmányozás és a személyszállítás területén
V. Cinemira Gyerek- és Ifjúsági Film Pitch Fórum forgatókönyv pályázat
„Hátizsákban az erdő” pályázat óvodáknak
Barbara Huber Kutatói Ösztöndíj