palyazatok.org

Pályázatok – Pályázatfigyelő – Pályázatírás

A mobiljátékok fejlődése: hogyan váltak az okostelefonok a játékok központjává?

Ma már természetesnek számít, hogy mobilról bármikor hozzáférhetsz az internethez és tudsz zenét hallgatni, játszani, chatelni vagy videókat nézni. Ma már a mobilos játékok is profi e-sportoknak számítanak, amelyeket milliók követnek és ma már több ember netezik mobilról, mint laptopról vagy PC-ről. Az olyan online kaszinók, mint például a Vulkan Vegas casino népszerűsége az egekben van. Nem volt azonban mindig ilyen egyszerű internetezni és szórakozni mobilról. Az első mobilok még olyan nehéz és kényelmetlenül használható fekete-fehér kijelzőjű készülékek voltak, amelyeken még üzenetet írni is nehéz volt. Több, mint 20 év kellett ahhoz, hogy az első kezdetleges mobiltelefonoktól eljussunk a ma ismert fejlett okostelefonokig. Olvass tovább és tudd meg miként történt mindez.

Az Első Mobilos Játékok

Az idősebb generáció tagjai még bizonyára emlékeznek az első mobiltelefonokra, amelyek a kétezres évek elején kezdtek el elterjedni Magyarországon. Ezek a nagy és nehéz készülékek, amelyeket sokszor még zsebre tenni is nehéz volt, még nagyon kicsiny és egyszerű fekete-fehér képernyővel rendelkeztek, melynek a felbontása sok esetben a 200-300 pixel szélességet is épphogy csak meghaladta. Persze a nagy és nehéz mobiloknak előnyei is voltak, például többek között nagyon sokáig bírták egy töltéssel és rendkívül strapabírónak is bizonyultak. A technológia kezdetlegessége ellenére már az első mobiltelefonokon is azonnal megjelentek a különféle videójátékok.

Ebben az időszakban született meg például a legendás Snake játék, amelyben egy kockákból álló kígyót kellett irányítani a képernyőn. Bár ez már szinte elképzelhetetlen azok számára, akik a modern okostelefonokon nőttek fel, a fekete kockákból álló, 5-10 ceti széles, alig 100-150 pixeles, másodpercenként mindössze maximum 2-4 alkalommal frissülő képernyőn hang nélkül futó játék óriási siker lett a játékosok körében. Akinek sikerült végigvinnie a játékot az már-már egyfajta sztárnak számított. Ebben a korszakban a technológia csak a hasonlóan egyszerű mobilos játékokat, például top-down lövöldözős játékokat tette lehetővé, rendkívül kezdetleges grafikával, a játékosok mégis imádták ezeket.

A Mobilinternet Elterjedése

A technológia fejlődésével a játékok egyre szebben néztek ki, színesekké váltak, valamint a mobilokban lévő chipek fejlődésével egyre komplexebb játékokat is portolni lehetett telefonra. A legjelentősebb változást mégis a mobilinternet megjelenése hozta. A mobilinternet kialakulása nem volt zökkenőmentes, hiszen a szolgáltatók először megpróbáltak egy komplett saját, csak mobilról elérhető világhálót létrehozni WAP néven. A WAP azonban rendkívül lassú és kezdetleges volt, ráadásul nagyságrendekkel kevesebb tartalom volt itt elérhető, mint a hagyományos világhálón. Bár annyiban mindenképpen hozzáhárult a WAP a mobilos játékok elterjedéséhez, hogy a WAPon lévő különféle szürke oldalakról ingyenesen lehetett letölteni egy csomó játékot, az igazi áttörést csak a hagyományos internet elterjedése hozta el.

A 3G mobilinternet, melyen keresztül mobilról is hozzá lehetett férni a világhálóhoz, Magyarországon a 2010-es év felé közeledve kezdett el elterjedni. Bár ma már természetesnek vesszük, hogy az okostelefonunk segítségével bárhonnan, bármikor internetezhetünk, akkoriban ez óriási újításnak számított. A 3G mobilinternetnek hála elkezdtek megjelenni az első online és többjátékos mobilos játékok is. Ezek a játékok már a modern okostelefonos online játékok előfutárai voltak.

Az Okostelefon Korszak

2007 júliusában megjelent az első iPhone, majd nem sokkal később, 2008-ban megjelentek az első Androidos készülékek is. Ezzel piacra kerültek a ma is ismert okostelefonok első verziói. Bár egy ideig még más szereplők is foglalkoztak saját okostelefonos operációs rendszer kifejlesztésével, ilyen volt például a Blackberry, a Windows Phone vagy a Symbian, az Androidos és az Apple készülékek teljesen leuralták a piacot, ami egészen mostanáig nem változott. A modern okostelefonok és a mobilinternet elterjedésével olyan játékok is meg tudtak jelenni mobilra, amelyek korábban nem.

Ebben a korszakban kezdtek el népszerűvé válni a mobilos szerencsejátékok, a mobilos online többjátékos játékok, valamint a hagyományos PCs játékok mobilos változatai is. A technológia ekkor már olyan fejlett volt, hogy egy PCs játékot is simán át lehetett ültetni az okostelefonok kisebb képernyőjére, anélkül, hogy gyökeres változtatásokat kellett volna eszközölni a játékmenetben. A 2010-es évek elejétől már sztenderdnek számított a full HD kijelző, vagyis a telefonok képernyője már ugyanolyan jó minőségű, sőt, jobb minőségű volt, mint a hagyományos TV készülékek, majd a 2010-es évek második felére már a 4K felbontás is egyre jobban elkezdett elterjedni a telefonok körében.

Ez azért is izgalmas, mert a mai napig a gamerek közül se mindenki használ 4Ks monitort PC-hez, okostelefonról mégis azonnal elérhetőek a 4Ks játékok. A hagyományos PC-s gaming népszerűségének csökkenésével és a konzolok népszerűségének növekedésével ma már többen játszanak videójátékokkal a telefonjukon, mint PC-n.

Mobil Online Kaszinók

A Mobil online kaszinók az okostelefonok és a 3G, majd a 4G megjelenésével lettek egyre elterjedtebbek a 2010-es évek elejétől. Az igazi népszerűségrobbanás azonban csak néhány évvel ezelőtt, a COVID lezárások idején következett be. Mivel ebben a korszakban sokan nem tudtak hagyományos kaszinókat látogatni, így sokan próbálták ki az online szerencsejátékot és hamar rájöttek, hogy az okostelefonjukról bármikor, bárhonnan azonnal játékba kerülhetnek, ráadásul kedvezőbb nyerési esélyek és bónuszok mellett, mint a hagyományos kaszinókban. Ennek megfelelően az okostelefonos játék ma már az online szerencsejáték esetében is vezető kategóriának számít. Naponta több százmillió játékos élvezi a mobil casino alkalmazások előnyeit.

(X)